Kā uzbūvēt „Guļošo divriteni” (rekambentu).

[:LV]III.  nodaļa.

Uzsākot projektēt ir jātiek skaidrībāar to, ko Jūs vēlaties un kas Jums patīk. Katrai konstrukcijai ir savas priekšrocības un savi trūkumi. Piemēram, ja vienīgā vieta, kur varēsiet glabāt savu bentu ir divistabu dzīvoklī  9. stāvā, tad diez vai ir jēga to taisīt smagu un garu. Tādā gadījumā būs jāapsver saliekamā rekambenta veidošanu.

Tāpēc šajā nodaļā parunāšu par tipveida konstrukcijām.

Bents ar garo bāzi un aizmugurējo piedziņu. Easy Racer.

Šis ir divritenis ar garu bāzi, stūri virs vai zem sēdekļa, jebkura izmēra riteņiem, bet tomēr ne lielākiem par 26”. Vadītājs un pedāļi atrodās starp riteņiem, tāpēc kopējais garums sanāks kaut kur pie 2 metriem. Mūsu ER1 savā ziņā ir  piemērs Easy Racer tipa rāmjiem.

Tādu konstrukciju ir vieglāk uzbūvēt, jo uz rāmja ir daudz vietas un kustīgās detaļas viegli pozicionēt tā, lai viena otrai netraucētu. Vieglāk ielikt lielo (26”) aizmugurējo riteni. Lielā bāze palielina komfortu un uzlabo stabilitāti, bet samazina manevrētspēju un apgriezties šaurā ceļā būs grūti. Laba stabilitāte nozīmē ka ritenis ”nepamanīs” kļūdas ko pieļausiet kad projektēsiet stūres iekārtu.

Parasti sanāk liels un smags, bet ērts un stabils. Lielā svara  dēļ būs grūti attīstīt lielu ātrumu kā arī pārvarēt kalnus. Smaguma centrs novirzīts uz aizmugurējo riteni.

Aizmugurējās piedziņas dēļ ķēde būs gara (lieto 2 parastās ķēdes kopā) un vajadzēs to nosegt, tā lai braucot ta netraucētu un nešupotos. Uz Er1 piemēram, pielietotas plastmasas trubas, nostiprinātas uz 2mm dzelzs plāksnītes.

Ja taisa stūri virs sēdekļa, tad rodas problēma, ka tā ir par garu un lai to pagrieztu vajag tāluizstiept rokas. To risina, nedaudz samazinot bāzi, vai samazinot stūres šarnīra leņķi. Var arī izvirzīt pedāļus uz priekšu, lai tās iet pirms stūres šarnīra. Dažās konstrukcijās izmanto stūres kardānu, līdzīgi kā automašīnas stūres sistēmai. Ja stūre ir zem sēdekļa, tad jāpadomā par tās savienošanu ar dakšu, kā arī dakšas pagriezienu ierobežojumiem, jo tā mēdz pagriezties par stipru, padarot velosipēdu nevaldāmu. Stūre zem sēdekļa var uzlabot manevrētspēju, bet tā iznāk sarezģītāka.

Easy Racer tipa bentiem saglābājas daudz standarta divriteņa mezglu, tāpēc to var ieteikt kā pirmo projektu iesācējiem. Tas labi der tūristiem. Visvienkāršākais veids kā uzbūvēt tādu konstrukciju ir sazāģēt uz pusēm parasto divriteni un piemetināt klāt divas trubas, lai pagarinātu rāmi. Tā tika taisīts bents «Saulīte», kur rāmja pagarināšanai tika izmantotas divas ūdensvadu caurules.

Benti ar īso bāzi un aizmugurējo piedziņu.

Šiem modeļiem ir laba manevrētspēja. Priekšējais zobrats ar pedāļiem izvirzīti pirms priekšējā riteņa. Tas ievērojami saīsina bāzi un izlīdzina svara sadalījumu. Stūres iekārta sanāk tuvāk vadītājam kas vienkāršo tās konstrukciju. Ķēdes garums kā bentiem ar garo bāzi.

Galvenā problēma šī tipa konstrukcijai ir pedāļu trubas nostiprināšana. Mēdz būt situācijas, kad pedāļi vai kājas ķerās aiz riteņa veicot pagriezienus. Ķēdei gandrīz vienmēr nepieciešams atbalsts, to liek netālu no stūres šarnīra. Parasti cenšas ķēdes noslogoto daļu atstāt pēc iespējas taisnu lai mazinātu enerģijas zudumus.

Labi der tūristiem kā arī ar tādu divriteni var attīstīt diezgan lielu ātrumu. Lielo attālumu pārvarēšanas rekordi par kuriem esmu dzirdējis tika uztādīti tieši uz bentiem ar tādu konstrukciju. Tūristi parasti būvē bentus ar augstu sēdekļa novietojumu, tad zem stieņa paliek vieta bagāžai.

Ja vadītāja pozīciju pazeminātu gandrīz līdz zemei, tad sanāks «Lowracer». Tādiem bentiem parasti ir mazs (20″) priekšējais rats un liels (varbūt pat 28″) aizmugurējais. Vadītājs ieguļās tuvu pie zemes, lai samazinātu gaisa pretestību. Stūre virs sēdekļa, ķēde iet caur 1-2 atbalsta ritentiņiem un neļauj stipri pagriezt stūri.

FWD (Front Wheel Drive) guļošie divriteņi.

Piedziņa uz priekšējo ratu palīdz palielināt piedziņas efektivitāti un samazināt konstrukcijas svaru. Tāpēc FWD benti vienmēr bijuši ļoti populāri it īpaši liela ātruma cienītājiem. Tomēr uztaisīt piedziņu uz priekšējo ratu ir grūts uzdevums, tāpēc sākot konstruēt bentus ar šo konstrukciju tipu, personīgi es neiesaku. Gandrīz visas konstrukcijas šajā grupā var attiecināt pie bentiem ar īso bāzi. Ķēdes garums paliek standartais.

FWD benti ar kustīgo pedāļu mezglu. Cruzbike, Sofabike un tml.

Ja parastajam ritenim pie dakšas piestiprināt pedāļus, sanāks FWD bents ar kustīgo pedāļu mezglu. Tas ir ļoti nepilnīgs piemērs, bet tas atspoguļo ideju. Priekšējais rats tiek izmantots gan stūrēšanai, gan kā velkošais. Aizmugurējā daļa, rezultātā sanāk viegla un vienkārša. Priekšējā daļa, cieši sakombinēta, kas samazina svaru, bet apgrūtina tās būvēšanu un projektēšanu. Krievijā tādas konstrukcijas sauc par godu inženierim Mazurčakam, kurš pirmais PSRS laikos uzbūvējis tāda tipa velomobīli.

Vislielākā problēma FWD bentiem ir pareizā stūres šarnīra leņķa izvēle. Izcils bentu konstruktors Ņikita Vatins, savam SofaBike (High-Racer) bentam, stūres šarnīra leņķi uztaisīja 45 grādus. To varētu uzskatīt par labu rekomendāciju tādiem bentiem. Bet, ja mainās vadītāja augstums virs zemes, mainās arī stūres šarnīra leņķis. Mid-Raceram leņķim jābūt apmēram 55 grādi.

Ir vēl viena problēma: ja stipri min pedāļus, grūti noturēt stūri. Šo efektu sauc par stūres-pedāļu interferenci. To risina pareizi izvietojot pedāļus un izvēlējoties pareizo stūres leņķi. Kā to izdarīt, var atrast forumos.  Nākotnē arī es plānoju izvietot te rakstu par FWD bentiem latviešu valodā.

Viens no interesantākajiem no FWD bentiem ir Pitons (Python), kuram stūres šarnīrs atrodas zem sēdekļa. Īpatnēja un konservatīva konstrukcija ar savdabīgu vadāmību. Šim bentam stūres leņķis ir apmēram 75 grādi.

Flevo-Bike stūres šarnīrs arī atrodas gandrīz zem sēdekļa pats sēdeklis ir augsts no zemes. Šī tipa modeļi nav vadāmi bez speciālās atsperes, kura neļauj stūrei nosverties uz sāniem.

AirBike ir līdzīgs Flevo, atšķiras tie ar treilu un stūres leņķi, protams, arī ar vadamību.

Stūre Pitoniem, FlevoBike’iem, AirBike’iem parasti ir zem sēdekļa. Mazurčakam un Vatinam stūre ir virs sēdekļa. Citi stūres izvietošanas varianti diez vai būs veiksmīgi.

FWD benti ar nekustīgo pedāļu mezglu.

FWD bentiem pedāļu mezgls ir piestiprināts pie rāmja un negriežas kopā ar stūri. Tomēr ķēde iet uz priekšējo ratu. Tas ir iespējams jo ķēde var nedaudz sagriezties.Tādā konstrukcijā novērsta ietekme uz stūri, kure rodas FWD bentiem ar kustīgiem pedāļiem, ja stipri tos min.

Galvenais mīnuss ir diezgan ierobežots pagriešanas lenķis un slikta piedziņas efektivitāte, ja stūre ir pagriezta.Palielināta slodze uz ķēdi.Nedaudz mazāka piedziņas efektivitāte, salīdzinot ar, piemēram, FlevoBike.

Papildus informācija:

www.velomobile.org

EasyRacer mājas lapa:

http://www.easyracers.com/

FlevoBike fanu klubs:

http://flevofanclub.ligfiets.net/

PythonWiki (daudz info par FWD bentiem ar kustīgo pedāļu mezglu):

http://en.wikipedia.org/wiki/Python_Lowracer[:]