Kā uzbūvēt „Guļošo divriteni” (rekambentu). I nodaļa.

[:LV]

Šis raksts būs pirmais Latvijas internetā, kas veltīts guļošo divriteņu projektēšanai un būvēšanai. Dokumentam plānotas vairākas nodaļas, kuras kopā aptvers visu procesu par to, kā paša spēkiem uzprojektēt un uzbūvēt sev rekambentu.

Sākuma nodaļas tiks veltītas terminoloģijai un teorijai, pēc tam būs praktiskā sadaļa kura tiks veltīta būvēšanai. Latvijā šis transporta veids pagaidām nav populārs, jo šo velosipēdu skaits ir neliels. Personīgi es zinu tikai 9 modeļus, no kuriem 8 ir no Siguldas un 4 no tiem tika uzbūvēti manā garažā.

Labāka situācija ir ar ” čoperiem”, kurus var uzbūvēt gan kā frīkbaiku, kas ir ar sēdekli bez muguriņas, kā arī līdzīgi rekambentam ar ērtu sēdekli un izvirzītiem uz priekšu pedāļiem. Šo modeļu skaits ir daudz lielāks, tāpēc centīšos runāt tieši par rekambentiem vai vienkārši guļošajiem divriteņiem.

Šādi divriteņi atšķirās no pārējiem, pirmkārt ar ērtu velosipēdista pozīciju. Sēdeklim obligāta ir muguriņa vai nedaudz vienkāršāks muguras atbalsts, pedāļi ir izvirzīti uz priekšu nedaudz zemāk (parasti 100-400mm zem sēdekļa līmeņa) vai augstāk (50-200mm ātrgaitas modeļiem), obligāti ērtā attālumā un tā, lai velosipedists varētu attīstīt vislielāko jaudu. Stūre var būt gan virs sēdekļa, gan zem tā, atkarībā no tā kādiem braucieniem guļošais divritenis ir paredzēts. Piedziņa var būt gan uz priekšējo, gan uz aizmugurējo ratu.

Rekambentus var nosacīti sadalīt dažādās kategorijās: Pēc tipa:

  • “Pastaigu”, tūristu, sportiskie, rekorda, saliekamie
  • Pēc izmantoto riteņu diametra: 20”,24”,26” u.t.t. (ja 20″ un mazāk,tad vadītāja pozīcija ir tuvāk zemei).
  • Pēc riteņa bāzes(attālums starp riteņu asīm): Garā bāze vai īsā bāze.
  • Pēc sēdekļa (vadītāja) augstuma no zemes:Augstie, zemie, viduvējie (sēdekļa augstums no zemes ir lielāks par riteņa radiusu, bet mazāks par tā diametru).
  • Pēc piedziņas: Ar priekšējo piedziņu un nekustīgiem pedāļiem, ar priekšējo piedziņu un kustīgiem pedāļiem, ar aizmugurējo piedziņu.
  • Pēc stūres novietojuma: Virs sēdekļa (“kāmis” vai “supermens”) vai zem sēdekļa.
  • Pēc stūres iekārtas konstrukcijas: Te ir daudz nosaukumu, centīšos neko neizlaist. Flevo-bike, Air-bike, Python, Mazurčaks un Cruz-Bike ir konstrukcijas ar priekšējo piedziņu un kustīgiem pedāļiem, visiem tiek izmantota nedaudz atšķirīga stūres iekārtas konstrukcija.
  • Benti ar aizmugurējo sturējošo ratu (šo pasaulē ir ļoti maz).
  • Nobeigumā benti ar parasto, līdzīgo parastajam divritenim stūres iekārtas konstrukciju.

Šis iedalījums ir visai nosacīts un kā man liekas, ka katram meistaram ir savas domas par to, kā atšķirt vienu konstrukciju no otras. Tāpēc, es nepretendēju uz pēdējas instances patiesību, bet mēģinu tikt skaidrībā ar terminoloģiju, jo pirms sākt ko būvēt, skaidri ir jāzin kādi plusi un mīnusi būs Jūsu divritenim. Pagaidām tas būs arī viss, laiku pa laikam pārbaudiet šo lapu, centīšos nākamās nedēļas laikā turpināt šo rakstu. Tālāk parunāsim par “klasiskajām” konstrukcijām.

[:Ru] 

[:]